Japanreis oktober 2013

Dag 1 / 2
Maandag 21 oktober was het weer zover, Wilkoi ging voor tien dagen naar Japan. Na een goede vlucht van ruim tien uur zijn we op Narita airport waar we de trein naar Nagaoka hebben gepakt. Aangekomen op Nagaoka Station werden we opgehaald door Macho en zijn doorgereden naar Ojiya, de bakermat van de Nishikigoi. De eerste kweker die we bezochten was de Ooya koifarm, zie foto rechts.
Dag 3
We zijn de dag begonnen bij kweker Isa, mede omdat onze chauffeur Furuya hier een aantal vissen moest fotograferen voor de Niigata auction van 7 november. Op de foto links een prachtige showa van deze kweker.
   Vandaag heb ik de eerste doos koi aangekocht bij kweker Hidemasa (werknemer bij Isa koifarm). Nisai ginrin soragoi, soragoi en ginrin ochiba de koi zijn 40cm zoals te zien op de foto rechts. Na het middageten zijn we nog bij een aantal kwekers geweest maar niets gekocht.
  In de middag hebben we nog een paar mooie plekjes bezocht zoals te zien op de foto links, hier hadden we een prachtig uitzicht op Ojiya.
 Ook hebben we kweker Izumiya bezocht maar omdat ik nog een aantal goede yamabuki had zwemmen heb ik niets gekocht. Hier rechts een foto van een aantal mudponds die we onderweg gezien hebben.
Ook hier zijn we even gestopt om een paar foto’s te schieten met uitzicht op een aantal mudponds in de bergen. De laatste kweker van de dag was Yagenji. Deze kweker vertelde dat er morgen een mudpond wordt afgevangen, hier hadden we een afspraak gemaakt om dan terug te komen.
Dag 4Voor de tweede keer bij Yagenji: goed geslaagd, een mooie box met twee nisai doitsu karashigoi en twee karashigoi aangekocht. De koi hebben een lengte van 40-45cm zie filmpje hieronder.
  Daarna doorgereden naar kwekers Yamazaki, Chororo en Hirasawa. Bij de laatste kweker heb ik een handpick doos nisai 30-35cm aangekocht zie foto links.
Dag 5De dag begonnen bij kweker Nogami. Wat heeft deze kweker schitterende kohaku! Helaas pasten deze vissen niet in mijn budget.
Ook bij kweker Igarashi Seiki zijn we langs geweest hier heb ik een mooie nisai mix 30cm kunnen selecteren zie foto hierboven. Op de terugweg zijn we gestopt bij een soort bakkerij waar de bekende Japanse dango gemaakt worden. Dit is een soort deegbal met bonenvulling. ’s Avonds zijn we met een aantal kwekers o.a Kataoka, Yamazaki, Izumiya, Yagenji, Hidemasa en Kawakami uit eten geweest.
Dag 6Een bezoek aan kweker Marusaka. Hier kon ik een mooie doos nisai 30cm handpicken met een aantal midorigoi, doitsu kujaku en hariwake zie foto hierboven. Daarna hebben we een bezoek gebracht aan de Hiroi koi farm.
  Ook hebben we deze middag nog een alpaca farm bezocht zie foto rechts.
Dag 7Na veel regen en bewolking beginnen de weersomstadigheden in Japan gelukkig wat op te knappen. We zijn met z’n allen naar de Nogyosai 2013 geweest zie foto links.
Volop aanspraak op de Nogyosai, alleen valt het behoorlijk tegen om een normaal gesprek te voeren in het Japans. Zie foto hierboven.
  Links op de foto zie je de bekers welke te verdienen zijn op deze koishow. In de middag hebben we nog een aantal kwekers bezocht maar hier hebben we niets aangekocht.
Onderweg vanuit de auto nog wat foto’s gemaakt waaronder deze hierboven.
Dag 8Dit is de laatste dag in Ojiya, aangekomen bij kweker Marudo zag ik een aantal soragoi zwemmen. Na een aantal vissen te hebben gebowld heb ik deze drie nisai soragoi 50-55cm gekocht zie filmpje hieronder.
   Ook had ik een aantal zoek opdrachten vanuit Nederland meegekregen om uit te kijken naar een mooie sanke. Dan ben je bij Marudo op het juiste adres en dus is het ook gelukt een mooie nisai sanke 50-55cm aan te kopen zie foto links.
Ik was nog op zoek naar een wat grotere chagoi deze heb ik gelukkig ook kunnen vinden bij Marudo. Samen in een box met een kigoi en benigoi, dit zijn ook twee jarige koi met een lengte van 50-55cm zie foto hierboven. Na dit bezoek hebben we onze weg vervolgd naar Utsonomia om daar een bezoek te brengen aan de azalia kweker Kobayashi.
Dag 9We zijn met de trein naar Kanuma gereisd waar we opgehaald werden door Hiro Kobayashi. Na een kort bezoek aan de kwekerij zijn we naar een bonsai tentoonstelling geweest.
Dag 10Vandaag en tevens de laatste dag van mijn Japanreis hebben we een cultureel dagje. We hebben de trein genomen naar Nikko National Park. Op de foto links is de Rode Heilige Brug te zien welke op de werelderfgoedlijst staat.
    Na een aantal trappen te hebben beklommen kwamen we bij de Pagode Gojunoto zie foto rechts.
Nadat we deze tempel op de foto hierboven hebben gefotografeerd zijn we weer richting Narita Airport afgereisd omdat we morgen weer terug naar Nederland vliegen. Het was weer een zeer geslaagde en gezellige Japanreis.
De aangekochte koi zullen in de maand november bij ons binnenkomen. Uiteraard komen er in januari / februari 2014 nog meer koi naar Wilkoi in Sleeuwijk. We houden jullie natuurlijk op de hoogte van de aankomstdata van de koi.

Er worden regelmatig filmpjes geupload van deze Japanreis, klik op het YouTube logo om deze te bekijken.