Japanreis oktober 2017, de eerste kwekers (deel 1)

Je bekijkt nu Japanreis oktober 2017, de eerste kwekers (deel 1)

Twee dagen geleden, woensdag 18 oktober, is Wilkoi aangekomen in Japan. Een flinke vliegreis is het altijd weer, maar o wat is die lange vlucht het waard! Rond 09:00 in de ochtend zijn we aangekomen op Narita Airport, nabij Tokio. Het weer is hier redelijk, vandaag wordt zo’n 16 á 17 graden verwacht. Niet te warm, niet te koud, een prima temperatuur om mee te reizen.

Eerste aankopen bij kweker Chogoro

Vanaf Narita Airport reizen we per trein verder naar Tokio, wat ongeveer een uur in beslag neemt. Ieder keer opnieuw verbaas ik me hier over de luxe en timing. Alles gaat hier stipt op tijd en exact volgens plan. Wat hier ook mooi is, is dat de stoelen worden omgedraaid in de trein alvorens we mogen instappen. Zo kijk je altijd met de richting van de trein mee.

In Tokio aangekomen stappen we over in de Shinkansen naar Nagaoka, wat opnieuw een reis is van ruim 2 uur. Geen probleem die paar extra uurtjes, even enigszins bijkomen en vervolgens de reis weer doorzetten. Best absurd wanneer je nadenkt over de reis, ongeveer 10.000 kilometer binnen één dag tijd!

Aangekomen in Nagaoka

Eindelijk zijn we bijna op plaatst van bestemming. Nagaoka is nog maar een stukje verwijderd van de eindbestemming. Masahito Kataoka (Matcho) staat ons hier al op te wachten.

Eerst zullen we wat eten en vervolgens gaan we met de auto door naar Ojiya. Hier zullen we overnachten en kunnen we onze koffers in de hotelkamer achterlaten.

De eerste kwekers

Chogoro Platinum Ogon 30-35 cm

De eerste dagen was ik van plan om vooral eerst even goed rond te kijken en er achter te komen wat de verschillende kwekers in de regio te bieden hebben.

De eerste aankopen zijn ondertussen ook een feit! Acht stuks Platinum Ogon en Ginrin Platinum Ogon van kweker Chogoro. Een aantal jaar geleden hebben we bij deze kweker, Nobuaki Hiroi, ook een mooie box aangekocht. Deze hebben allen een prima ontwikkeling doorgemaakt en zijn helder wit van kleur, geen twijfel over mogelijk dat we de deur van deze kweker daarom passeren! Het gaat om nisai met een lengte van 30 tot 35 cm.

Kijkje op de Nagaoka Koi Show

Alweer zaterdag 21 oktober. Wat ik met zekerheid wel kan bevestigen is dat de tijd vliegt wanneer je het naar je zin hebt! Vandaag gaan we op bezoek bij een aantal kwekers waar ik altijd wel kan slagen, daarnaast bezoeken we ook de Nagaoka Koi Show. Niet de grootste show, maar wel de show met de grootste historie! Deze show is namelijk de langst lopende show die er is, dit jaar voor de 64ste keer. En daarnaast in het echte hart van het Koi mekka, Yamakoshi.

Leuke achtergrondinformatie over deze show is dat deze show in de afgelopen jaren steeds bekender is geworden, en daarnaast internationaal. Er worden juryleden uitgenodigd van buiten Japan en Koi ingezet van klanten over de gehele wereld. Dit jaar bestaat de show uit 54 vaten. Leuk en vooral mooi om te zien is dat de Grand Champion, een Kohaku, van deze show afkomstig is van de Marudo Koi Farm. Heel uniek door het bijna volledige Inazume patroon, echt een plaatje om te zien!

Bezoekje aan Hirasawa, de Marusei Koi Farm

Hirasawa nisai mix 25-35 cm

Na ons bezoek aan de show rijden we in de richting van Hirasawa. Volgens mij is er nog geen reis voorbij gekomen zonder dat we bij deze kweker kunnen slagen en tot mooie aankopen kunnen overgaan. Ook dit keer selecteren we 16 stuks, allen nisai en tussen de 25 en 35 cm. Het leuke van deze kweker is dat we hier gewoon van alles kunnen vinden. Dit keer een selectie van Showa, Sanke, Soragoi, Shiro Utsuri, Hi Utsuri, Kohaku, Gin Matsuba, Ginrin Benigoi, Mizuho Ogon en Ki Kikokuryu.

Karashigoi time!

Selecteren bij Marudo

Hoog op het verlanglijstje staan een aantal nieuwe Karashigoi. En laten we eerlijk zijn, is er een beter adres voor Karashigoi van hoge kwaliteit dan de Marudo Koi Farm? Eigenlijk gewoonweg niet, Marudo heeft jaren geleden een Karashigoi lijn opgezet door gebruik te maken van ouderdieren van Konishi. De bouw van deze vissen en de groeipotentie die hierin zit is gewoonweg enorm. Na wat snel afvangwerk uit de binnenvijver ga ik aan de slag met selecteren. Stuk voor stuk prachtexemplaren, een lastige keuze. Resulterende in drie stuks van +/- 50 cm, onderstaand alvast wat foto’s.